In de zomer van 2005 maakte ik kennis met Linda en Ed Dom
Ze waren als opstappers mee met de LE33 van G. Hogeterp.
Voor hen was het de kunst afzien en kennis te vergaren over
de bouw van een vissermans aak.
Het moet een 13 meter Blom aak worden en met deze pagina
zal ik proberen de bouw wat te volgen van kiel tot zeil.
Zo een twintig jaar geleden zijn we begonnen na windsurfen met waterskien en kochten daarbij ons eerste bootje met een 50 pk buitenboord, het was een oud spulletje
maar we waren trots als een pauw toen we met dat bootje achter de auto naar huis toe reden,
Zo zijn we dan beginnen te varen op de grensmaas bij Maaseik in de buurt van Roermond . na een aantal jaren er te hebben rondgevaren en ondertussen ook al eens van skibootje te hebben gewisseld, de meterziekte weet je wel, kochten we in 1994 een motorkuiser van Amerikaanse makelij, een SEA RAY met het idee dat er hiermee
ook nog wel eens geskied kon worden Deze kruiser gaf ook enige slaapaccomodatie zodat ovdernachten en een meerdaags tochtje over de rivieren tevens tot de mogelijkheden ging behoren. Zoals met wel meer dingen werd de lat steeds hoger gelegd en kwamen we na een jaar of wat afgezakt met het kruisertje via Maas, Waal, Ijsel, ketelmeer, Friese meren in Harlingen terecht . Ik herriner me nog goed een late wandeling in de noorderhaven waar we met een oud stel aan de praat kwamen over Eilanden en waddenzee, wisten wij veel, en dat deze luitjes reeds lange tijd speculeerden om eens een overtochtje te wagen waarna we de volgende morgen bij openingsuur bij het havenkantoor een kaart kochten en met het kruisertje naar Vlieland scheurden. Met 450 PK tegen 40 kn. merkten we zelfs niks van de stroming,hadden daar trouwens ook niet eens aan gedacht, maar lagen twee uur later in de Vlielander haven. Het was voor ons zowat het mooiste wat we totdan hadden meegemaakt met de kruiser, waarop onmiddelijk plannen werden gesmeed om het volgende jaar maar in recht lijn naar Vlieland te varen. Het jaar daarna lagen we zoals voorzien in de sluis bij kornwerd te wachten op schutting met voor ons een katamaran . Na een kort gesprek met de opvarenden bleek dat zij koers zouden zetten naar Denemarken. De vanzelfsprekende vraag was ,,, Want Denemarken , dat sprak tot de verbeelding, hoelang daar op gevaren werd waarna de repliek kwam van ha, ongeveer 24 uur, Hoor je dat Linda !!! Als deze lui met een katamaran 24 urr varen naar Denemarken, Dan Kunnen wij dat met onze loeisnelle Amerikaan vast ook,
Dut het volgende jaar, Deens vlaggetje aan de lichtpaal, Met deze tocht hadden we het amerikaantje wel erg op de proef gesteld, zonder deugdelijke kaart bij Brunsbuttel terug naar buiten en maar in een ruk tot bij schiermonnikoog !! natuurlijk 700 liter benzine later, Met de koelkast open, de bananen voor in de punt, de mooie spiegels van de muur, de tafel uitgeboud, de biminitop was monikinitop geworden en nog enige kalimiteiten van dit soort. m.a.w. we waren uit ons Amerikaantje gegroeid en het toeval
wilde dat op een mooie zomeravond daar bij Oostmahorn aan het lauwersmeer waar wij onze zaken terug in de plooi trachten te krijgen wij bij een late wandeling
op de haven langs een schip liepen waar een aantal mensen op zijn zomeravonds een aantal klujes aan het doen waren met een brandende olielamp in het vooronder en het helmhout op de steiger. Wij kwamen in gesprek met Bert Breedveld, eigenaar van een prachtig stoere schokker van 16 meter, Met onze eerste zinnen had Bert wel in de gaten dat we niet uit het nabijgelegen dorp kwamen en was wel nieuwschierig naar ons verhaal, hoe wij in godsnaam met een Amerikaan Via Denemarken in Oostmahorn terechtkwamen en stelde met bijna zoveel woorden de vraag of wij wel goed bezig waren, Wij met de bananenpuree in de voorpunt, de koelkast uit de sokkel,
de spiegels van de muur, 700 liter benzine verder voor een tiende van de mijls afstand, Welnu Hielke, de confrontatie was zo sterk, De bungelende olielamp in het vooronder van een schokker van 30 ton, die je wellicht nog niet met tien Amerikanen kon bedwingen, een en al pees en vree terwijl wij drie dagen later nog met gevolgen zaten van een vijf uur durend tochtje, de volgende morgen werd het TE KOOP bordje gemonteerd en op de Spiegel der zeilvaart geaboneerd,
Het volgende voorjaar Kochten wij dan via een advertentie in de spiegel onze eerste aak, nooit op gevaren, nooit gezeild, geen motor laten lopen, niks, hoeveel moet ie kosten en wanneer kunnen we varen, er vast van overtuigd dat een aak voor ons was voorbestemd. Van 1999 tot 2004 hebben we dan met de HI50 gevaren waarna
na rijp overleg besloten werd om het ultieme schip voor ons te laten bouwen bij Skipshelling Blom Dat we uiteindelijk in De Lemmer zijn terechtgekomen is te danken aan
Bennie Loohuis en Gerrit Hogeterp. In de tijd dat ik naarstig op zoek was naar een aak reageerde Gerrit op aangeven van Bennie op een advertentie die ik plaatste in de siegel in de tijd dat Gerrit de oude LE 33 te koop had en zo heb ik Gerrit en Ineke leren kennen Tijdens de laatste Friese hoek kwam het ultieme bewijs dat wij wel voorbestemd waren om in Lemmer terecht te komen, nl LE van linda en Edwin waarna we dan ook maar ineens onze trouwdatum tot visserijnummer promoveerden
nl 89 De LE 89 was geboren en de naam laat zich raden, De vrije fries in het Frysk is de FRYBÛTSER kan niet missen !!
Met Edwin en Linda's eigen woorden
Een mooi verhaal ,wel even lezen graag !!
1 Juli 2006
De LE89 op weg naar het Noorden
Op 7 en 8 Oktober 2006 had ik de eer om mee te mogen zeilen met de LE 89 tijdens de 3e Friese hoek race.
Het was de tweede wedstrijdt waaraan de Frybûtser deel nam,de Skegrace in September had ze rojaal gewonnen (Klik op foto hierboven voor plaatjes verslag)
De eerste dag werd afgelast vanwege te harde wind maar toch zijn we er even uit geweest om het IJsselmeer te trotseren en alles en iedereen te testen.
Dubbel gereeft hebben we half wind de tien knopen gehaald,een aak in de planee,zie foto verslag door op de foto hieronder te klikken.
Een uit gescheurd reef touwtje was al de schade van deze dag.
De Zondag konden twee wedstrijden gezeild worden bij een lekkere bries welke beide keren als tweede werd beeindigt,alleen de LE 66 van E vd Pol bleef ons net voor.
Foto's zijn door  Arnaud Dom en mij  gemaakt,zie voor meer beelden op de Nieuws pagina.
Luitjes bedankt voor een prachtig weekend !!!
Dat staat vast !!
Alles nog open
Er zitten al heel wat brobbel uurtjes in
Dichtbakken dat achterdek
Linda (geel) en Ed (rood) aan boord LE33
Van Kiel Tot....Met hulp van Motor en Gerrit
Er moet nog heel wat werk verzet worden!!!
Wij weten wie het is
Spuiten die handel
Mooi strak !
Vele  handen maken licht werk.... hum
Even maar vochtig maken en dan...
LE89 voor het eerst water onder de kont
In de takel achter de Blom werf in Hindelopen
Naar Bakhuizen voor de spuiter
En de kleur is
En weer ging de LE89 op reis
Klik voor vergroting-glimmen !
En nu betimmeren
Lemmer thuis in het Zuiden
Edwin at work
Zward,roer wat zal het worden
Verlijmen van Zwaard
Alles met behulp van..Zelf doen
Nog een beetje bij schaven
En nu nog in de lak
Als een spiegel
bouwlift
Het begin aan de binnen kant
Dit paketje moet er nog in
Alles op sta hoogte of kun je hier ook zitten?
De motor kist
Een hele onderneming !
Aanrecht,wat recht
Echt strak !
Zicht door patrijs
Dat ziet er al heel knus uit!!!
Ed zet alles op alles om de LE89 voor de zomer in het Noorden te krijgen
Klaar voor de reis naar Hindeloopen
Over de weg naar het Noorden
9 september 2006 zag ik de LE89 voor het eerst onder tuig !!
Skegrace'06 eerste wedstrijdt
Ruim als 1e binnen Klik voor foto verslag!!!
Klik op foto voor album Friese hoek 2006
Lemmer Ahoy 2007
Le89 ahoy2007 foto Hayo
Lemmmer Ahoy LE89 3e
Ahoy 2007 Hielke weinig tijd om zelf foto's te maken